Desktop publishing

Je hebt het voor elkaar!
Je logo/beeldmerk is voor elkaar, je huisstijl is ontwikkeld. Alles mooi consistent en goed herkenbaar. Nu is het tijd om reclame te maken want mensen moeten je wel (blijven) zien, natuurlijk. Leren kennen en herkennen, weet je nog?
Dit zou je kunnen doen door bijvoorbeeld een mooie folder of brochure rond te sturen.

Maar, hoe maak je dat eigenlijk? Waar moet je rekening mee houden? Wat verwacht een drukker van je?

Je hebt mooie foto’s en afbeeldingen, een leuk en pakkend stuk tekst geschreven. Maar hóe krijg je dat allemaal samen in één mooie folder die ook nog eens prettig te lezen moet zijn?

Het antwoord op deze vragen luidt Desktop Publishing, meestal afgekort tot DTP. Letterlijk “uitgeven vanachter je bureau”.

Hier worden al die mooie foto’s en teksten samengevoegd tot één mooi geheel. Hier is het ook waar je rekening moet houden met allerlei (druk)technische zaken: wat wordt het uiteindelijke formaat? Hoeveel pagina’s wordt de folder? Is het een aflopende bedrukking en hoeveel snijvlees wil de drukker dan hebben? Zijn alle foto’s en plaatjes wel in full color en op de juiste resolutie? Hoe wil de drukkerij de bestanden aangeleverd krijgen?

En zo zijn er nog een heleboel andere zaken waar je rekening mee moet houden om tot een goed resultaat te komen. Kortom, best een vak apart, dat DTP-en…