Logo en beeldmerk

De eerste stap naar een succesvolle onderneming is jezelf laten zien. De wereld laten weten dat je er bent. Logisch, toch?

Het is dan wel van belang dat je laat zien dat je een professional bent, dat je wéét wat je doet en je vak verstaat. En díe uitstraling is het gezicht van je bedrijf. Dát is zoals jouw potentiële klanten je zien. En dáárom willen ze met jou zaken doen!

Hoe doe je dat dan, jezelf laten zien? Om te beginnen met een goed, opvallend logo of beeldmerk. Dat wordt je “gezicht”. Daaraan kan men jouw onderneming herkennen.

Uiteraard begin je met een goed logo. Meestal bestaat dat uit bijvoorbeeld de naam van je bedrijf gecombineerd met een toepasselijke afbeelding. Het is natuurlijk belangrijk dat dit geheel het gezicht van je onderneming wordt. Het mooie van zo’n logo is dat, wanneer de zaken echt goed gaan en je een “gevestigd merk” wordt, je de naam zelfs achterwege kunt laten. Men herkent je dan aan alleen de afbeelding: het beeldmerk.

Is dat heel belangrijk? Nee, niet persé. Maar kijk eens naar grote merken als bijvoorbeeld Nike, Apple, Shell…stuk voor stuk heel duidelijk herkenbaar aan alleen het beeldmerk. Als je zover bent dat men jou ook herkent aan alleen het beeldmerk, dan doe je het goed!

Logo en beeldmerk zijn dus niet twee aparte dingen; het één komt voort uit het andere.